Dag 11, mina syskon

Johanna: Fredrik, min coola tjej tjusar bror med hår som står åt alla håll. Han är 3 år yngre än mig alltså nu är han 12. Han är fotbolls målvakt som också åker longboard och hoppar och snurrar på skidor. Min bror tycker jag om, han är oftast otroligt snäll och alltid super söt mot alla tjejer.


Linnea:
Jag har två syskon. Johan och Kajsa. De är båda yngre än jag, inte lika smarta eller snygga som jag heller.. Hemhemhmh.

Kajsa är 9 år och en typisk lillasyster. Vi bråkar, mycket, men vi älskar varandra. Idag spelade vi Wii (spel) och jag vann så stort att hon bröt ihop, låste in sig på sitt rum och stortjöt. Även om hon var fast beslutet arg på mig i säkert 20 minuter, så var det bara mig hon ville bli tröstad av sen.
Kajsa är annars på många sätt min motsvarighet. Vi är väldigt olika i personlighet, vilket ibland gör mig ledsen då jag inte kan uppfylla mina egna drömmar om storasysterskap, men jag kan samtidigt se delar av mig själv i henne. Även om det inte är de som jag letat efter. När jag pratar om mina syskon så framställer jag dem väldigt olika och många frågar mig sedan om jag inte älskar min syster. Jo, svarar jag alltid, det gör jag, men inte lika mycket som jag älskar min bror. Glöm det. Det är inte sant. Jag älskar Kajsa precis lika mycket bara på andra sätt.

Jag och Kajsa till vänster och Johan till höger. Eller tvärt om? Jag kan inte höger och vänster, man ni kanske kan lista ut vilka bilderna föreställer ändå?

Johan är 12 år gammal och är min ängel till låns. Jag vet inte vad jag skulle göra utan honom. Han har förståndshandikappet Downs syndrom, vilket gör honom till viss del annorlunda. Om du skulle träffa Johan skulle du troligen lägga märke till att han inte pratar så tydligt, har ett annorlunda rörelsemönster och att han har ett speciellt utseende. Mats Melin, "Ica Jerry" ,har Downs syndrom.
Likväl som jag vill påstå att Johans person inte är påverkad av handikappet så vet jag också att, på gott och ont, så är handikappet en del av hans personlighet. Jag och mamma brukar spåna i hur Johan vore utan Downs, vi har inget svar. Johan är lugnare än normala 12åriga pojkar, men samtidigt hetsigare och mer tvär. Han har bredare svängningar helt enkelt.
Trots handikappet går Johan i en vanlig klass och ska till hösten börja i 6:an och därmed högstadiet. Han överträffar allas förväntningar i sina prestationer oh det är en måttligt stolt storasyster som vill flagga med hans tre ++ (istället för betyg, ++ motsvarar en VG-MVG nivå). Svenska, matte och engelska.
Som jag sa är Johan min ängel och jag älskar honom utan gränser. Men låt er inte luras och tro att jag inte blir arg på honom för det. Min bror behöver ingen specialbehandling, han tål att skrikas på lika väl som Kajsa gör.

Ojojoj! Nu har ja skrivit allderles för långt! Det här orkar ni inte läsa! Men jag kan inte sluta när jag börjat och det känns viktigt att ni förstår vilka mina syskon är för mig. Och för det syftet är texten väldigt kort.

Kramar Johanna och Linnea

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vet inte du vad som är höger och vänster!? :O

2010-12-27 @ 21:55:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0